Modificar Esborrar

Localitat: SOLSONA-OLIUS

Centre: Escola Setelsis....(CASTELLVELL)

Descripció:

Primerament, sortim de l´escola en direcció oest i agafem la pujada del Castellvell. A continuació, girem a la dreta al primer trencall i el següent a l'esquerra.

Un cop arribem a la Caserna de la Guàrdia Civil girem a la dreta i ja prenem el camí del Castellvell que és de terra i és aquí precisament on trobem una creu que separa el municipi d'Olius amb Solsona. Llavors iniciem el camí de les escales fins a arribar al Castellvell.

Abans del castell va haver-hi una torre al segle X i no va ser fins al segle XI que el van començar a construir.

L'any 1389 el castell va patir la seva primera destrucció a mans del primer comte de Cardona  i durant la primera guerra de Clariana el van transformar en un castell modern anomenat la Mare de Déu del Remei. Hi havia una gran sala gotica i a mesura que passava el temps l'anaven reformant. El Castellvell s'aixeca a 130 metres sobre el nivell de Solsona, això fa que la visió de la poblacio sigui bellíssima.

Per arribar a les ruïnes, baixem del Castellvell, però aquest cop en direcció oest. Creuem la carretera i comencem a pujar el turó fins arribar a un camp, el travessem i trobem les ruïnes d'un poblat ibèric .

Els historiadors consideren que Solsona és l'antiga Setelsis dels lacetans. El poblat ibèric del Castellvell (Olius, Solsonès) es va excavar, sobre la base de les prospeccions fetes fa un segle per Mn. Serra i Vilaró, del dia 1 de juliol fins al 15 de 2010. El poblat ibèric del Castellvell presenta una trama urbana complexa, amb barris de vivendes i construccions públiques (muralles i cisterna) i una superfície de gairebé una hectàrea. La seva estratigrafia també és complexa, amb una ocupació llarga entre els segles VI i III aC. Per tot plegat, sembla clar que es tracta d'un nucli de primer ordre que vertebra el poblament ibèric de la zona.

Des de les ruïnes observem unes grans vistes de la ciutat de Solsona,veiem el Casal, el campanar, l'escola Setelsis, la Cissa, el Pi de Sant Just, Solsona, Montserrat, el Port del Comte , el Cadí, Pedraforca...També es veu una fàbrica: Tradema.

Mirant al nord, podem veure muntanyes com: El Port del Comte amb una altitud de 1700 m d´alçada sobre el nivell del mar i està situada a la comarca del Solsonès, el Cadí amb una altitud de 2.561 m d'alçada sobre el nivell del mar està situada a cavall de la comarca de l´Alt Urgell i el Berguedà. Els Rasos de Peguera amb una altitud de 1.850 a 2.050 m d'alçada sobre el nivell del mar i està a la comarca del Berguedà. I Montserrat que pertany al Bages i medeix 725 m. d'alçada.

Fem el camí a l'inversa, baixem el turó fins a la carretera, un cop allà girem a la dreta, avancem uns metres i tombem a l'esquerra.Tot just davant, trobem el Turó de la Creu del Calvari, el pugem i ben bé a dalt de tot hi ha la Creu.

La Creu del Calvari és una creu situada a l'oest del Castellvell. Un turó és una elevació no gaire alta d'un terreny, una muntanya petita. Un calvari és una escultura que representa la mort de Jesucrist a la creu.

Aquest turó té una altitud de 845 m. Del Castellvell al Turó de la Creu del Calvari hi ha una distància d'aproximadament 200m.

Tornem cap a l'escola baixant el turó de la Creu agafant un camí tot passant pel costat de les ginesteres.Durant tot el transcurs de l'itinerari hem pogut gaudir de la natura que ens envolta.

Hem arribat de nou a les escales de pedra i hem seguit el camí fins arribar de nou a l'escola.